27 kwietnia, 2024

Na początek należy sprawdzić pochodzenie samochodu, upewnić się, czy nie widnieje w kartotekach policyjnych jako kradziony. Warto skontaktować się z poprzednim właścicielem i zapytać o przeszłość samochodu. Jeśli pojazd był serwisowany (co jest sporym plusem), należy poprosić o wydruki serwisowe, na których można sprawdzić co i kiedy było zrobione oraz co jest jeszcze do zrobienia. 

Kolejnym krokiem jest zabranie samochodu na przegląd i sprawdzenie geometrii podwozia. Najlepiej zrobić to komputerowo w dobrym zakładzie. Można się z tego dowiedzieć, czy nie ma jakiś nienaturalnych odchyłek od oryginalnych wymiarów, co mogłoby świadczyć o poważnych wypadkach – często informacje o nich są ukrywane przez sprzedających samochody. Należy także sprawdzić lakier – różnice odcienia, czy w miejscach odprysków widać dwie warstwy lakieru, lub co gorsza szpachlę, pod słońce sprawdzasz czy lakier był równo nakładany – szczególnie w rogach da się zauważyć „celulitis”, czy nie są pomalowane części nadwozia które nie powinny być malowane (uszczelki, klamki, elementy zawieszenia itp.), czy nie ma zacieków (spodnia krawędź drzwi i bagażnika), czy nie ma pęknięć szpachli. Ważne jest także sprawdzenie blachy, poprzez odsłonięcie jak najwięcej dywaników i wykładzin od środka. Także szyby należy dokładnie obejrzeć – zazwyczaj wszystkie są tej samej firmy, ale nie zawsze (trzeba porównać z innymi egzemplarzami), jeśli są wymieniane to może świadczyć o poważnej stłuczce (czasem sprzedający tłumaczą się uszkodzeniem szyby przez odpryskujący kamień) Niemieckie samochody mają najczęściej szyby Sekurit, gdzie pod spodem jest jeszcze oznaczenie roku produkcji (jedna cyfra). 

Następnie koniecznie należy wybrać się na jazdę próbną i sprawdzić zawieszenie. Bardzo pomocne w takim przypadku są tory tramwajowe – wówczas bada się czy nie wydobywają się jakieś podejrzane stuki z okolic amortyzatorów, deski rozdzielczej i innych elementów tapicerki, test amortyzatorów dobrze przeprowadza się na nierównościach podłużnych i poprzecznych, sprawne amortyzatory utrzymują kierunek jazdy, a zużyte zarzucają tył lub przód (oczywiście przy odpowiedniej szybkości) Kolejnym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest skrzynia biegów. Należy wypróbować, czy wszystkie przełożenia podczas jazdy równie łatwo wchodzą, czy biegi nie wyskakują, a także sprawdzić jaka jest różnica przy wciśniętym i przy zwolnionym pedale sprzęgła (przy silniku pracującym na wolnych obrotach należy słuchać przy otwartej masce), duża różnica odgłosów świadczyć może o zużyciu skrzyni biegów – głównie wałka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *